PŁACE I FINANSE W CZASIE EPIDEMII

Czas oczekiwania na wyniki testów – jakie wynagrodzenie wypłacić?

Pytanie: Jak rozliczać nieobecność w pracy pracowników, którzy oczekują na wynik testu na koronawirusa?

Odpowiedź: Niewykonywanie przez pracowników pracy w czasie oczekiwania na wyniki testów na koronawirusa można potraktować jako przestój, za który pracownikom przysługuje wynagrodzenie przestojowe.

Zgodnie z art. 81 § 1 Kodeksu pracy pracownikowi za czas niewykonywania pracy, jeżeli był gotów do jej wykonywania, a doznał przeszkód z przyczyn dotyczących pracodawcy, przysługuje wynagrodzenie wynikające z jego osobistego zaszeregowania, określonego stawką godzinową lub miesięczną, a jeżeli taki składnik wynagrodzenia nie został wyodrębniony przy określaniu warunków wynagradzania – 60% wynagrodzenia. W każdym przypadku wynagrodzenie to nie może być jednak niższe od wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, ustalanego na podstawie odrębnych przepisów.

Wynagrodzenie to przysługuje pracownikowi za czas niezawinionego przez niego przestoju. Jeżeli przestój nastąpił z winy pracownika, wynagrodzenie nie przysługuje (art. 81 § 2 kp).

W przypadku, o którym mowa w pytaniu, pracodawca – do czasu uzyskania wyników testów na wirusa SARS-CoV-2, wywołującego chorobę COVID-19 – odsunął pracowników od pracy. W związku z tym mamy do czynienia z niezawinionym niewykonywaniem przez pracowników pracy, pomimo że byli gotowi do jej wykonywania. Przyczyną niewykonywania pracy jest decyzja pracodawcy o czasowym odsunięciu pracowników od pracy. Opisany stan faktyczny ma znamiona przestoju w rozumieniu art. 81 § 1 Kodeksu pracy, za który przysługuje wynagrodzenie postojowe.

Podstawa prawna:

Ustawa z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz.U. z 2020 r. poz. 1320) – art. 81 § 1, § 2.

Maciej Karpiński

prawnik, specjalista z zakresu prawa pracy, zarządzania pracownikami i funkcjonowania samorządu terytorialnego

Jak zakwalifikować dotację celową na zakup sprzętu do nauki zdalnej?

Pytanie: Z jakiego paragrafu klasyfikacji budżetowej gmina winna wypłacić dotację celową dla niepublicznych jednostek oświaty prowadzonych przez inne podmioty niż jednostka samorządu terytorialnego? Chodzi o dotację w związku z dofinansowaniem na zakup sprzętu do nauki zdalnej dla nauczycieli?

Odpowiedź: Dotacja dla niepublicznych jednostek oświatowych powinna być klasyfikowana w paragrafie 254 „Dotacja podmiotowa z budżetu dla niepublicznej jednostki systemu oświaty”.

Istotna prawidłowa klasyfikacja wydatków

Każdorazowe zaklasyfikowanie wydatków wymaga przeprowadzenia szczegółowej analizy charakteru wydatków i określenia przesłanek służących jego zaklasyfikowania do odpowiedniego paragrafu. Paragraf ten występuje w budżetach jednostek samorządu terytorialnego, w przypadku udzielenia dotacji podmiotowej dla niepublicznej jednostki oświatowej systemu oświaty zgodnie z ustawą o finansowaniu zadań oświatowych.

Dotacja podmiotowa

Obowiązek przekazania dotacji celowej dla szkół innych niż samorządowe wynika z dodanych 20 listopada 2020 r. przepisów § 10c i § 10d rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19. Pochodzenie środków na bon przewidziano zaś w znowelizowanym rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z 12 grudnia 2019 r. w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2020. Z uwagi na te regulacje dotacja dla niepublicznych jednostek oświatowych powinna być klasyfikowana w paragrafie 254 „Dotacja podmiotowa z budżetu dla niepublicznej jednostki systemu oświaty”.

Podstawa prawna:

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 12 grudnia 2019 r. w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2020 (Dz.U. z 2019 r. poz. 2446 ze zm.).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. z 2020 r. poz. 493) – § 10c, § 10d.

Rozporządzenie Ministra Finansów z 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz.U. z 2014 r. poz. 1053 ze zm.).

Barbara Jarosz

główna księgowa w samorządowej jednostce budżetowej

Zasiłek za częściowe zamknięcie przedszkola lub żłobka

Pytanie: Czy zasiłek opiekuńczy przysługuje pracownikowi za częściowe zamknięcie żłobka lub przedszkola?

Odpowiedź: Zasiłek opiekuńczy przysługuje także wówczas, gdy w placówce zawieszono zajęcia w odniesieniu do jednego czy kilku oddziałów.

Zasiłek opiekuńczy przysługuje ubezpieczonemu zwolnionemu od wykonywania pracy z powodu konieczności osobistego sprawowania opieki nad dzieckiem w wieku do ukończenia 8 lat w przypadku nieprzewidzianego zamknięcia żłobka, klubu dziecięcego, przedszkola lub szkoły, do których dziecko uczęszcza (art. 32 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa). Przepis nie czyni tu rozróżnienia na zamknięcie całkowite i częściowe, zatem uważam, że nawet w przypadku częściowego zawieszenia zajęć w przedszkolu, skutkującego koniecznością osobistego sprawowania opieki nad dzieckiem, rodzic może ubiegać się o zasiłek opiekuńczy.

Do wniosku wystarczy dołączyć podpisane przez rodzica oświadczenie o nieprzewidzianym zawieszeniu zajęć w grupie przedszkolnej.

Podstawa prawna:

Ustawa z 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (tekst jedn.: Dz.U. z 2020 r. poz. 870) – art. 32 ust. 1 pkt 1 lit. a.

Michał Kowalski

radca prawny, specjalista prawa oświatowego